-->

Brod "Amazon" se od početka smatrao za nesrećnog. Trojica njegovih kapetana su misteriozno umrli; dva puta se nasukao; jednom ga je zahvatio požar u luci i kada više nijedan mornar nije hteo da plovi njime – dobio je novo ime: "Meri Selest". Pod tim imenom je ušao u istoriju kao ukleti brod.


“Meri Selest” (Mary Celeste) je bio britanski trgovački brigantin (jedrenjak koji ima dva jarbola i krstasto jedrilje samo na prednjem jarbolu), poznat po tome što je otkriven decembra 1872. godine u Atlantskom okeanu, između Azora i Portugala, bez posade i naizgled napušten (jedan čamac za spašavanje je nestao).

Brod je na moru proveo mesec dana, a imao je zalihe hrane i vode za više od šest meseci putovanja. Teret koji je bio prevožen nađen je netaknut, kao i lične stvari putnika i članova posade sa svim dragocenostima. Posadi se nikada nije ušlo u trag. Njihov se nestanak navodi kao jedna od najvećih pomorskih misterija svih vremena. Sudbina posade još uvek je predmet mnogih špekulacija. Teorije se kreću od alkoholnih isparenja i podvodnog potresa, do paranormalnog - koje uključuje duhove, vanzemaljski život, NLO-e, morska čudovišta, kao i fenomen bermudskog trougla, premda “Meri Selest” nije plovila u tom području.

Pod zapovedništvom kapetana Brigsa, “Meri Selest” je isplovila iz njujorške luke za Đenovu. Osim kapetana i posade, na brodu je bila i kapetanova supruga s njihovom dvogodišnjom kćeri. Na brodu je bilo ukupno desetoro ljudi. Kapetan Brigs je bio iskusan moreplovac, naime, proveo je najveći deo svog života na moru. Posadu su činili Danac i četiri Nemca koji su svi tečno govorili engleski i smatrani su iskusnim, pouzdanim i sposobnim pomorcima. Prvi oficir i kuvar bili su Amerikanci.

U rano popodne, četvrtog decembra, kormilar broda “Dei Gratie” je dalekozorom uočio pet kilometara udaljen brod na pučini. Odmah je bilo jasno da sa uočenim brodom nešto nije u redu, jer je lagano krivudao s poderanim jedrima. Kada su se primakli videli su da je to “Meri Selest”.

                                                                         Ilustracija

Glavni oficir palube “Dei Gratie” prvi se ukrcao na “Meri Selest”. Izvestio je da nije našao nikoga i da je brod mokar iznutra. Bilo je puno vode između gornje i donje palube s oko metar dubine u brodskom skladištu. Ipak, brod je bio u plovnom stanju. Svi brodski dokumenti osim brodskog dnevnika su nedostajali. Brodski sat nije radio, a kompas je bio uništen. Sekstant i morski hronometar su takođe nedostajali. Jedini čamac za spasavanje na brodu je nestao. Konopac, verovatno vršno uže, pronađen je čvrsto vezan za brod, a drugi kraj užeta se vukao u vodi. Teret od 1.701 barela alkohola bio je u dobrom stanju, premda je kasnije ustanovljeno da nedostaje devet barela. Zalihe nepokvarene hrane i vode za šest meseci su takođe bile nedirnute na brodu, a pronađene su i stvari putnika. Činilo se da je brod napušten u žurbi. Na brodu nije bilo nikakvih znakova nasilja ili borbe. Upravo zbog nedostatka znakova borbe i radi činjenice da je brodski teret ostao gotovo netaknut, kao i sve dragocenosti, odbačene su sve teorije o piratstvu.


Najprihvaćenija teorija je vezana uz onih devet bačvi alkohola koje su bile prazne. Tih devet bačvi, od ukupno 1.701 bačve na brodu, bile su napravljene od hrasta lužnjaka, a ne od belog hrasta kao ostale bačve. Hrast lužnjak je porozniji i veća je verovatnoća da iz takvih bačvi sadržaj iscuri. Ovo curenje je uzrokovalo isparavanje alkohola. Slabo osigurane bačve su mogle strugati jedna o drugu, a trenje između čeličnih obruča na bačvama moglo je izazvati iskrenje, što je moglo zapaliti alkoholna isparenja i izazvati eksploziju. Pošto je skladište verovatno bilo otvoreno, ovo je izazvalo navalu plamenova i dima kroz otvor skladišta, a posada je, poverovavši da će brod eksplodirati, otišla sa njega. Zatim su u čamcu za spasavanje pomrli od gladi i žeđi.

Misterija "Meri Selest" nikada nije razjašnjena.



Još neki poznati ukleti brodovi:

“Džojita”

Trgovački brod, pronađen je napušten 1955. godine na Pacifiku, ali nikad nije utvrđeno šta se dogodilo sa 25 putnika i članova posade.


Tanker “Đijang Seng”

Pronađen je 2006. kod obala Kvinslenda u Australiji. Na njemu nije bilo posade.


Roju-Un Maru

 

Japanski ribarski brod pronađen je u martu 2011. godine, nakon što ga je odneo cunami preko Tihog okeana. Primetio ga je tokom rutionskog leta avion kanadske vojske na oko 150 nautičkih milja od obale Britanske Kolumbije.


“Kaz II”

 

Katamaran dug 12 metara, primećen je kod Velikog koralnog grebena, s upaljenim motorom, radiom i GPS-om, hranom koja se pušila, ali bez traga o tri člana posade.




Download Knjiga

Šta je Nostalgija Zanimljivosti?

Možda prvo reći šta znači nostalgija? Kovanica nastala od (staro)grčkih reči nóstos álgos, što bi značilo kuća i bol. Nije teško zaključiti...

Čitanije

.