Sistemi joga

Joga je sjedinjenje atmana sa Brahmanom, jedinstvo mikrokosmosa čestice, individue, sa makrokosmosom univerzalnom celinom, krajnjim utočištem. Da bi se ovo jedinstvo ostvarilo, individua mora najpre da uđe u najdublje kutke svog bića, da upozna samu sebe, da se pomiri sa samim sobom. Ona mora da nađe svoje pravo mesto u svetu, da se na najbolji moguć način uskladi sa svojom okolinom, da bude svetla tačka prostora u kome živi.


Stari mudraci Indije su pružili različite metode i sisteme pomoću kojih bi svako prema svojoj prirodi, temperamentu, sklonosti, telesnim i duhovnim sposobnostima, mogao da razvije svoje unutarnje potencijale. Drevni izvori pominju 108 sistema joga od kojih se po značaju izdvaja oko dvadeset. U filozofskoj raspravi Bhagavad gita, koja se smatra Biblijom Indijaca, u vidu dijaloga između Krišne, inkarnacije boga Višnua i ratnika Arđune /učitelja i učenika/, izloženo je pet osnovnih sistema joga. I pored specifičnosti doba i prilika u kojima su nastali, oni se sa malim modifikacijama mogu primeniti i u savremenim uslovima života. To su:

Đnjana (Jnana) joga put istraživanja, mudrosti, znanja
Bhakti joga put ljubavi, odanosti, posvećenja
Karma joga put nesebičnog rada, aktivnosti
Hatha joga put uravnoteženja telesnih, umnih i duhovnih snaga
Rađa (Raja) joga put samoposmatranja, ovladavanja svim snagama svog bića

I pored njihovih prividnih različitosti, svi ovi sistemi, putevi, vode ka jednom cilju: dobrom telesnom zdravlju, mentalnoj uravnoteženosti i jednoj višoj svesnosti. Kao što se reke i rečice koje teku sa raznih strana najzad sliju u okean, tako se i razni sistemi, uzajamno se dopunjujući, stapaju u jednu celinu. Stoga je veliki učitelj joge, osnivač Akademije joge u Rišikešu na podnožju Himalaja, Svami Sivananda, ovako definisao jogu: "Joga je integracija i harmonija između misli, reči i dela. To je integracija glave, srca i ruku". Tri sistema joge Đnjana, Bhakti i Karma odgovaraju ovoj postavci jedinstva Svami Sivanande. Razume se, tu je i Raja joga kao sinteza svih čovekovih napora na putu ka samoostvarenju.